artykuł nr 1

Realizacja usług opiekuna „opieki wytchnieniowej”.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Opatowie realizuje resortowy Program Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa”  dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024.  Finansowany w ramach środków Funduszu Solidarnościowego. W ramach programu  z pomocy korzysta 4 opiekunów osób niesamodzielnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności z terenu gminy Opatów. Pomoc ma charakter zindywidualizowany,  w zależności od zgłaszanych potrzeb, a całkowity, roczny wymiar godzin do dyspozycji dla opiekuna to 200 godzin.  W okresie od lutego do czerwca br. opiekunka zrealizowała  258 godziny pracy w środowiskach.  Czas, w którym opiekunka troszczy się o osoby niepełnosprawne członkowie rodzin mogą wykorzystać dowolnie. Jest to wytchnienie od codziennych  powinności wynikających z opieki, zadbanie o swoje zdrowie  lub dopełnianie innych obowiązków wymagających wyjścia z domu, odwiedzenia instytucji czy placówek medycznych.

Na  realizację zadania wydatkowano  dotychczas  kwotę 7211,72zł. pochodzącą w całości ze środków Funduszu Solidarnościowego przyznanych dla Gminy na realizację Programu. Realizacja Programu w pierwszym półroczu podyktowana była wieloma zmiennymi, wynikającymi z rotacji osób objętych wsparciem, a także zmian na stanowisku opiekunki. Ostatnie miesiące wskazują na dobrą współpracę w środowiskach oraz płynne wykorzystanie przyznanych godzin. Informacje zwrotne ze środowisk opiekunów korzystających ze wsparcia  są bardzo pochlebne. Program z całą pewnością spełnia swoje zadanie. Pomoc realizowana będzie do końca  2024r.

 

artykuł nr 2

Realizacja usług asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej

Realizacja resortowego  Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego– edycja 2024. w Gminie Opatów przebiega sprawnie.  Ośrodek Pomocy Społecznej w Opatowie, realizujący zadanie, zatrudnia 2 asystentów  osobistych dla osób niepełnosprawnych. Asystenci pracują w 10 środowiskach  osób niepełnosprawnych z terenu gminy Opatów. 8 osób legitymuje się  znacznym stopniem niepełnosprawności, 2 osoby umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Ponadto Ośrodek prowadzi listę osób oczekujących na objęcie wsparciem w postaci asystentury. Osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności otrzymały do dyspozycji 264 godziny pomocy, a osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zwiększonej liczbie 324 godzin. Ilość godzin dla osób z umiarkowanym  stopniem ustalono na 192 godziny do wykorzystania w ciągu  rok. W okresie od stycznia br. do czerwca br. asystenci zrealizowali 1331 godzin pracy w środowiskach W ramach swoich obowiązków świadczyli pomoc w: - wyjściu, powrocie oraz  dojazdach w wybrane przez uczestnika Programu miejsca (np. kościół, cmentarz,  placówki służby zdrowia i rehabilitacyjne, gabinety lekarskie, urzędy, znajomi, rodzina, instytucje finansowe itp.);

- wyjściu, powrocie oraz dojazdach na rehabilitację i zajęcia terapeutyczne,

- zakupach, przy udziale uczestnika Programu,

- załatwieniu spraw urzędowych;

- pomocy w domowych pracach porządkowych,

- pomocy w czynnościach samoobsługowych, toalecie, dbałości o odzież itp.  

- wyjściach na spacer.

Na  realizację zadania wydatkowano  dotychczas  kwotę  57.044,37zł. pochodzącą w całości ze środków Funduszu Solidarnościowego przyznanych dla Gminy na realizację Programu.
W pierwszym półroczu  br. dokonano okresowego monitoringu zakresu i  jakości wykonywanej pracy przez asystentki. Rozmowy z uczestnikami programu w ich miejscach zamieszkania oraz przeprowadzone ankiety pozwoliły zebrać ponownie bardzo pozytywne oceny pracy asystentek. Asystentki mają za sobą długotrwałą współpracę z tut. Ośrodkiem oraz doświadczenie w pracy
z osobami z niepełnosprawnością, co procentuje w codziennych relacjach. Pomoc asystenta  jest postrzegana jako niezbędna i przywracająca osobom niesamodzielnym kontakt ze środowiskiem. Osoby są zainteresowane dalszym korzystaniem z pomocy, do końca tego roku a także w latach kolejnych.

artykuł nr 3

Ogłoszony nabór wniosków na realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025

Rozpoczął się nabór wniosków w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego -edycja 2025.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Adresatami Programu są:
1. dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności
– konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
2. osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Na realizację Programu Minister Rodziny i Polityki Społecznej przeznaczył kwotę 800 000 000,00 zł.
JST mogą otrzymać wsparcie finansowe w wysokości do 100 proc. kosztów realizacji zadania.
Gmina ma czas na złożenie wniosku o środki na realizację Programu do dnia 26 sierpnia 2024r.
Aplikowanie o środki będzie odbywało się za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej Ministerstwa.
Stosowne dane dotyczące Programu dostępne są:
Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach
https://bip.kielce.uw.gov.pl/bip/ogloszenia/ogloszenia-inne/23373,Rozpoczol-sie-nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-Programu-Ministra-Rodziny-prac.html
Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1533,nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2025

artykuł nr 4

Opaski bezpieczeństwa w ramach Korpusu Wsparcia Seniorów rozdane

Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej dokonali kwalifikacji osób do udziału w Programie Ministra  Rodziny  i Polityki Społecznej  Korpusu Wsparcia Seniorów na 2024r. 50 mieszkańców gminy Opatów, niesamodzielnych  ze względu na wiek oraz stan zdrowia otrzymało opaski bezpieczeństwa, które  przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa oraz zwiększą możliwość samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania.
Opaski wyposażone są w przycisk SOS służący do wezwania pomocy medycznej w sytuacjach nagłych oraz mierzą  podstawowe parametry życiowe takie  jak tętno, ciśnienie krwi, saturację. Obsługą systemu opieki zdalnej dla seniorów zajmuje się firma HRPcare Sp. z o.o. z Łodzi., która przeprowadziła szkolenie z zakresu używania opasek bezpieczeństwa. Seniorzy wg. otrzymanego instruktarzu  nauczyli się jak dokonywać pomiarów, ładować opaski oraz wzywać pomoc za pośrednictwem przycisku SOS.   
Korzystanie z opasek jest  całkowicie nieodpłatne dla seniorów. Koszty opaski i abonamentu miesięcznego za obsługę telecentrum zostaną pokryte z dotacji celowej budżetu państwa przyznanej na realizację Korpusu Wsparcia Seniorów.
Gmina uzupełni wkład własny do Programu.
Seniorzy, którzy nadal wnioskują o przyznanie opieki na odległość w postaci opaski umieszczani są na liście rezerwowej
Program będzie realizowany w okresie od czerwca do grudnia 2024r.

 

artykuł nr 5

Plakat