SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI "PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY OPATÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO W 2013 ROKU".
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
„ PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY OPATÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO W 2013 ROKU”.
„Program współpracy gminy Opatów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2013 roku” przyjęty został Uchwałą Nr XXXI/224/2012 Rady Miejskiej w Opatowie z dnia 28 listopada 2012 r. określił on zakres zadań przewidziany do realizacji przez podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. Mieściły się w nim zadania z obszaru profilaktyki, pomocy społecznej, kultury fizycznej i sportu, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży.
W 2013 roku wspierano realizację zadań publicznych w trybie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Realizowane w tym trybie zadania obejmowały upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży, organizację imprez krajoznawczych. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie ich realizacji odbywało się w formie przeprowadzenia otwartych konkursów ofert. Ogłoszenia o organizowanych przez Gminę konkursach na realizację zadań publicznych zamieszczane były na stronie internetowej Urzędu pod adresem www.umopatow.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu. Jedno zadanie było dofinansowane w trybie pozakonkursowym. Ogólna kwota środków finansowych wydatkowana przez Gminę Opatów (łącznie z środkami finansowymi Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych) na realizację zadań publicznych zleconych w formie wsparcia 16 organizacjom pozarządowym w 2013 roku wyniosła 183 643,07 zł. (Załącznik lista wspartych organizacji).
W 2013 roku po raz kolejny organizacje - stowarzyszenia podjęły współpracę z Gminą Opatów. Organizacje uzyskiwały niezbędne informacje o źródłach i sposobach pozyskiwania środków finansowych, zgłaszały swoje potrzeby, przekazywały informacje na temat realizacji zadań i zgłaszały propozycje realizacji przyszłych zadań.
Gmina Opatów wspierała organizacje pozarządowe nie tylko finansowo lecz na wniosek organizacji była współorganizatorem i fundatorem nagród w rozgrywkach i zawodach sportowo-rekreacyjnych.
Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mogły i mogą korzystać także ze wsparcia technicznego i lokalowego.
Urząd Miasta i Gminy Opatów zajmował się obsługą konkursów ofert na wspieranie zadań publicznych, udostępniał niezbędne formularze i udzielał konsultacji na temat ich wypełniania. Udzielano również informacji dotyczących procedury zakładania i rejestrowania stowarzyszeń, redagowania statutu i uzyskiwania statusu organizacji pożytku publicznego, a także procedury ubiegania się i rozliczania dofinansowania z budżetu Gminy Opatów.
Do wyborów ofert w 2013 r. powołana została pięcio osobowa / trzech przedstawicieli Gminy oraz dwóch przedstawiciel organizacji pozarządowych/ Komisja - Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy nr 330/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Otwartego Konkursu Ofert oraz powołania komisji Konkursowej do wyłonienia ofert z zakresu realizacji zadań pożytku publicznego. Komisja w ciągu 2013 roku przeprowadziła 5 konkursów.
Organizacje pozarządowe wniosły niemały wkład w realizację poszczególnych projektów. Z jednej strony były to zaangażowanie i kreatywność w ich realizację, z drugiej zaś wymierne środki finansowe, a także wkład pozafinansowy, czyli głównie aktywność członków organizacji jak i wolontariuszy. Nierzadko organizacje pozyskiwały dzięki swoim staraniom wsparcie finansowe od sponsorów prywatnych i innych instytucji.
W przedsięwzięciach zrealizowanych w 2013 roku uczestniczyły głównie dzieci i młodzież szkół podstawowych i gimnazjalnych z terenu Gminy Opatów oraz dorośli mieszkańcy.
Załącznik
Zestawienie ogłoszonych konkursów wraz z wykazem organizacji,
które otrzymały dotacje w 2013 roku na realizacje zadań zleconych przez Gminę Opatów.
Konkurs ogłoszony Zarządzeniem Nr 307/2012 Burmistrza Miasta i Gminy Opatów z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie otwartego konkursu ofert na realizację w roku 2013 zadań publicznych w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym (wypoczynek i zajęcia sportowo-rekreacyjne w okresie ferii zimowych 2013, prowadzenie świetlic opiekuńczo - wychowawczych w roku 2013, organizacja zajęć wychowawczych, sportowych i rekreacyjnych z elementami profilaktyki antyalkoholowej, antynarkotykowej i przeciwdziałania przemocy dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych z terenu miasta i Gminy Opatów oraz na realizację zadania publicznego w zakresie pomocy społecznej - pozyskiwanie artykułów żywnościowych dla najuboższych mieszkańców gminy Opatów.
Na konkurs wpłynęło 3 ofert.
W ramach tego konkursu wsparto następujące organizacje:
- Stowarzyszenie Świętokrzyski Bank Żywności - 2 500,00 zł. zbiórka żywności.
- Stowarzyszenie Pomocy Rodzinie w Opatowie – 12 000,00 zł. – prowadzenie świetlicy środowiskowej
- Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew Kielecka Hufiec Opatów w Opatowie – 12 900,00 zł. - wypoczynek zimowy,
Otwarty konkurs ofert na realizację w roku 2013 zadań publicznych w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu ogłoszony Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Opatów nr 343/2013 z dnia 5 luty 2013 r.
Wpłynęło 4 ofert:
W ramach tego konkursu wsparto następujące organizacje:
- UKS Jedynka przy Samorządowym Zespole Szkół nr 1 – 4 000,00 zł. zajęcia sportowe,
- UKS Olimpia przy Samorządowym Zespole Szkół nr 2 – 4 000,00 zł. zajęcia sportowe
- Opatowski Klub Sportowy – 62 000,00 zł. – szkolenie sportowe i udział w rozgrywkach - piłka nożna,
- Opatowski Klub Sportowy – 10 000,00 zł. – szkolenie sportowe i udział w rozgrywkach - piłka siatkowa,
Zadanie publicznych w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym Tworzenie warunków do ograniczania spożywania alkoholu i zażywania substancji psychoaktywnych poprzez zagospodarowanie czasu wolnego w formie zajęć wychowawczych, sportowych i rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych z terenu miasta i Gminy Opatów.
Wpłynęło 4 ofert:
W ramach tego konkursu wsparto następujące organizacje:
- Opatowski Klub Sportowy – 6 800,00 zł. – zagospodarowanie czasu wolnego
- UKS Jedynka przy Samorządowym Zespole Szkół nr 1 – 2 000,00 zł. – zagospodarowanie czasu wolnego
- Stowarzyszenie Ludowy Klub Sportowy Sandomierz – 20 600,00 zł. zagospodarowanie czasu wolnego
- Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Ziemi Opatowskiej – 2 500,00 zł. - zagospodarowanie czasu wolnego
- Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia Św. Wincentego Paulo – 6 000,00 zł. zagospodarowanie czasu wolnego
Zadanie publiczne w zakresie krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży - Zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy Opatów nr 386/2013 z dnia 7 maja 2013 r.
Wpłynęła 1 oferta.
W ramach tego konkursu wsparto następującą organizację:
Komenda Chorągwi Związku Harcerstwa Polskiego Hufiec Opatów – 5 000,00zł. w zakresie krajoznawstwa i wypoczynku dzieci i młodzieży
Konkurs ogłoszony Zarządzeniem nr 395/2013 Burmistrza Miasta i Gminy Opatów z dnia 21 maja 2013 w sprawie otwartego konkursu ofert na realizację w roku 2013 zadań publicznych w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym - Zorganizowanie wypoczynek w okresie wakacji 2013.
Wpłynęła 2 oferta.
W ramach tego konkursu wsparto następujące organizacje:
- Komenda Chorągwi Związku Harcerstwa Polskiego Hufiec Opatów – 21 350,00 zł. wypoczynek letni wyjazdowy,
- Stowarzyszenie Wiejskie „Nasze Kobylany” w Kobylanach – 5 000,00 zł – wypoczynek letni na miejscu.
Zrealizowano jedno zadanie w trybie pozakonkursowym w związku z wpływem oferty z dnia 25 kwietnia 2013 r. na wsparcie budowy placu Zabaw w Kobylanach realizowane przez Stowarzyszenie Wiejskie „Nasze Kobylany” dofinansowanie oferty wyniosło 6 993,07 zł.
Łącznie dotacje 183 643,07
Przygotował: J. Czub