artykuł nr 1

Protokół Nr LV/ 2023

Protokół Nr LV/ 2023

sesji Rady Miejskiej w Opatowie

odbytej w dniu 25 kwietnia 2023 roku

Sesję rozpoczęto o godz. 13.10 a zakończono o godz. 14.20.

W sesji uczestniczyli radni oraz zaproszeni goście w osobach:

  1. Pan Grzegorz Gajewski –  Burmistrz Miasta i Gminy Opatów,
  2. Pan Marcin Słapek – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Opatów,
  3. Przewodniczący jednostek pomocniczych Gminy Opatów – wg. Listy obecności (stanowi zał. do Protok.)
  4. Kierownicy referatów UMiG, kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy oraz pracownicy UMiG w Opatowie.

 

Porządek obrad sesji:

  1. Otwarcie obrad  sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie porządku obrad sesji.
  4. Zatwierdzenie Protokołu z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Opatowie.
  5. Ocena zasobów Pomocy Społecznej za 2022 rok.
  1. dyskusja
  1. Sprawozdanie z realizacji „ Programu współpracy Gminy Opatów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2022 roku”.
  1. dyskusja
  1. Podjęcie uchwał w sprawie:
  1. współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w celu grupowego zakupu energii elektrycznej,
  2.  zmiany Uchwały XLVII/407/2022 Rady Miejskiej w Opatowie z dnia 28 lipca 2022 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatów,
  3. zawarcia kolejnej umowy dzierżawy części nieruchomości położonej w Opatowie,
  4. zmian w budżecie Gminy Opatów na 2023 rok,
  5. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy   Opatów na lata 2023 – 2035,
  6. rozpoznania skargi na sołtysa sołectwa Wąworków,
  1. Sprawozdanie Burmistrza Miasta i Gminy Opatów z działalności za okres pomiędzy sesjami.
  2.  Interpelacje i zapytania radnych.
  3. Wolne wnioski, sprawy różne i informacje.
  4. Zamknięcie obrad sesji.

Ad.1.

Pani radna Beata Górecka - Przewodnicząca Rady Miejskiej - dokonała otwarcia obrad LV sesji Rady Miejskiej w Opatowie, powitała radnych Rady Miejskiej, Pana Grzegorza Gajewskiego – Burmistrza Miasta i Gminy, Pana Marcina Słapka – Zastępcę Burmistrza Miasta i Gminy, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy, pracowników Urzędu M i G oraz mieszkańców M i G Opatów.

Ad.2.

Pani radna Beata Górecka - Przewodnicząca Rady Miejskiej - poprosiła radnych  o zalogowanie się terminalami do systemu. Na podstawie zalogowanych terminali do systemu i listy obecności stwierdziła prawomocność obrad sesji. W sesji uczestniczy 13 radnych na ogólną liczbę 15 radnych. Wykaz zalogowanych terminali do systemu przedstawia załącznik Nr 1 do Protokołu. Lista ustalenia kworum  stwierdzająca prawomocność obrad sesji przedstawia załącznik Nr 2 do Protokołu.

Ad.3.

Pani  radna  Beata  Górecka -  Przewodnicząca Rady  Miejskiej –  przedstawiła proponowany porządek obrad sesji w treści jw.

Radni nie zgłaszali uwag do zaproponowanego porządku obrad sesji.

Rada Miejska przyjęła jednogłośnie w trybie głosowania jawnego imiennego zaproponowany porządek obrad sesji, 13 głosami ,,za’’, 0 głosów  ,,przeciwnych’’ i 0 głosów ,,wstrzymujących się’’. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych. Imienne głosowanie przyjęcia porządku obrad sesji przedstawia załącznik Nr 3 do Protokołu.

Ad. 4.

Pani Beata Górecka – Przewodnicząca Rady Miejskiej – poinformowała, że nie wpłynęły do niej żadne uwagi do Protokołu z sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 30 marca 2023 roku.

Rada Miejska zatwierdziła jednogłośnie bez wniesienia uwag Protokół Nr LIV/2023 sesji Rady Miejskiej w Opatowie odbytej w dniu 30 marca  2023 roku, 13 głosami „za”, 0 głosów ,,przeciwnych’’ i 0 głosów „wstrzymujących się’’. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych. Imienne głosowanie zatwierdzenia Protokołu przedstawia załącznik Nr 4 do Protokołu.

Ad. 5.

Pani radna Beata Górecka – Przewodnicząca Rady Miejskiej – poinformowała, że Ocena Zasobów Pomocy Społecznej za 2022 rok była omówiona na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Miejskiej w Opatowie w dniu 20 kwietnia 2023 roku. Radni otrzymali tą ocenę w materiałach on line.

  1. dyskusja

Radni nie zabierali głosu w tym punkcie obrad sesji.

Ad. 6.

Pani radna Beata Górecka – Przewodnicząca Rady Miejskiej – poinformowała, że sprawozdanie z realizacji „ Programu współpracy Gminy Opatów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2022 roku”,  było także tematem posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Miejskiej w Opatowie w dniu 20 kwietnia 2023 roku. Radni otrzymali to sprawozdanie w materiałach on line.

  1. dyskusja

Radni nie zabierali głosu w tym punkcie obrad sesji.

Ad. 7.

a) Pan Jarosław Czub – Kierownik Ref. RŚP – przedstawił projekt uchwały w sprawie współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w celu grupowego zakupu energii elektrycznej,

Pan radny Jacek Cheba – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej
w Opatowie – przedstawił pisemną, pozytywną opinię Komisji do przedłożonego projektu uchwały. (stan. zał. do Protokołu).

Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Rada Miejska podjęła jednogłośnie w trybie jawnego głosowania imiennego uchwałę
Nr LV/505/2023 w sprawie współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w celu grupowego zakupu energii elektrycznej, 13 głosami ,,za’’, 0  głosów ,,przeciwnych’’ i 0 głosów ,,wstrzymujących się’’, która stanowi załącznik do Protokołu. Imienne głosowanie przedstawia załącznik Nr 5 do Protokołu.

b) Pan Jarosław Czub – Kierownik Ref. RŚP – przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały XLVII/407/2022 Rady Miejskiej w Opatowie z dnia 28 lipca 2022 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatów,

Pani radna Małgorzata Szczepańska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Miejskiej w Opatowie – przedstawiła pisemną, pozytywną opinię Komisji do przedłożonego projektu uchwały. ( stan. zał. do Prot. ).

W sprawie przedstawionego projektu uchwały o głos poprosił radny p. Wiesław Suska, przekazał informację, o możliwości wykonania prywatnie punktu przez rolników do mycia samochodów i sprzętu rolniczego, przez wykopanie dołu wysypanie go kamieniem lub piachem celem mycia sprzętu rolniczego. Dodał, iż ustawa na to pozwala.

Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Rada Miejska podjęła jednogłośnie w trybie jawnego głosowania imiennego uchwałę Nr LV/506/2023 zmiany Uchwały XLVII/407/2022 Rady Miejskiej w Opatowie z dnia 28 lipca 2022 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Opatów, 13 głosami ,,za’’, 0  głosów ,,przeciwnych’’ i 0 głosów ,,wstrzymujących się’’, która stanowi załącznik do Protokołu. Imienne głosowanie przedstawia załącznik Nr 6 do Protokołu.

c) Pan Grzegorz Mizera – Kierownik Ref. IMK Gminy – przedstawił projekt uchwały
w sprawie zawarcia kolejnej umowy dzierżawy części nieruchomości położonej w Opatowie,

Pan radny Jacek Cheba – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej
w Opatowie – przedstawił pisemną, pozytywną opinię Komisji do przedłożonego projektu uchwały. (stan. zał. do Protokołu).

Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Rada Miejska podjęła jednogłośnie w trybie jawnego głosowania imiennego uchwałę Nr LV/507/2023 w sprawie zawarcia kolejnej umowy dzierżawy części nieruchomości położonej w Opatowie, 13 głosami ,,za’’, 0 głosów ,,przeciwnych’’ i 0 głosów ,,wstrzymujących się”, która stanowi załącznik do Protokołu. Imienne głosowanie przedstawia załącznik Nr 7 do Protokołu.

d) Pani Martyna Rusak – Skarbnik Gminy Opatów – przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Opatów na 2023 rok,

Pan radny Jacek Cheba – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej
w Opatowie – przedstawił pisemną, pozytywną opinię Komisji do przedłożonego projektu uchwały. (stan. zał. do Protokołu).

Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Rada Miejska podjęła jednogłośnie w trybie jawnego głosowania imiennego uchwałę Nr LV/508/2023 w sprawie zmian w budżecie Gminy Opatów na 2023 rok, , 13 głosami ,,za’’,

0 głosów ,,przeciwnych’’ i 0 głosów ,,wstrzymujących się”, która stanowi załącznik do Protokołu. Imienne głosowanie przedstawia załącznik Nr 8 do Protokołu.

e) Pani Martyna Rusak – Skarbnik Gminy Opatów – przedstawiła projekt uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy   Opatów na lata 2023 – 2035,

Pan radny Jacek Cheba – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej
w Opatowie – przedstawił pisemną, pozytywną opinię Komisji do przedłożonego projektu uchwały. (stan. zał. do Protokołu).

Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały. 

Rada Miejska podjęła jednogłośnie w trybie jawnego głosowania imiennego uchwałę Nr LV/509/2023, zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy   Opatów na lata 2023 – 2035, 13 głosami  ,,za’’, 0  głosów ,,przeciwnych’’ i 0 głosów ,,wstrzymujących się’’, która stanowi załącznik do Protokołu. Imienne głosowanie przedstawia załącznik Nr 9 do Protokołu.

f) Pan Krzysztof Kawalec – Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Opatowie – przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na sołtysa sołectwa Wąworków, wraz z uzasadnieniem. Skarga niezasadna.

Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Rada Miejska podjęła jednogłośnie w trybie jawnego głosowania imiennego uchwałę
Nr LV/510/2023 w sprawie rozpatrzenia skargi na sołtysa sołectwa Wąworków, 13 głosami ,,za’’, 0  głosów ,,przeciwnych’’ i 0 głosów ,,wstrzymujących się’’, która stanowi załącznik do Protokołu. Imienne głosowanie przedstawia załącznik Nr 10 do Protokołu.

Ad.8.

Pan  Grzegorz Gajewski – Burmistrz Miasta i Gminy – przedstawiając sprawozdanie z działalności za okres pomiędzy sesjami poinformował, że w tym okresie zarówno on jak i jego Zastępca brali udział
w następujących spotkaniach: udział w  spotkaniu w jednostce OSP w Kochowie, następnie uczestniczył w uroczystościach pod pomnikiem Jana Pawła II przygotowanych przez OOK w Opatowie, podziękował wszystkim za przygotowanie tych uroczystości, odbyła się wizyta dzieci ze Specjalnego Ośrodka  Szkolno – Wychowawczego w Jałowęsach  w Urzędzie Miasta i Gminy w Opatowie, które zapoznały się z pracą urzędu. Następnie przekazał, że uczestniczył w podpisaniu aktu erekcyjnego nowej spółki KZN SIM Świętokrzyski. Uczestnictwo w spotkaniu wielkanocnym w Starostwie Powiatowym w Opatowie, następnie uczestniczył w przekazaniu samochodu strażackiego dla OSP w Brzeziu. Poinformował, że mieszkaniec Opatowa p. Marcin Skuza został przyjęty w Pałacu Prezydenckim w celu podziękowania za duże zaangażowanie w pomoc osobom z Ukrainy, w czasie wojny, następnie pogratulował Panu Marcinowi. Odbyło się spotkanie na temat realizacji rewitalizacji stawów w Gojcowie i Kochowie, Karwowie, wzięcie udziału  w akademii związanej z rocznicą zbrodni katyńskiej zorganizowanej przez Szkołę Podstawową Nr 1, Przekazał, iż Burmistrz Marcin Słapek odbył spotkanie z mieszkańcami, którzy są zainteresowani wywłaszczeniami przy budowie obwodnicy Opatowa, następnie odbył się wyjazd do Olsztyna w celu zakupu świetlic dla Kochowa i dla Zochcinka., uczestnictwo w Akademii Katyńskiej na zaproszenie p. dyrektor ZDZ w Opatowie, następnie uczestniczył razem z Panem Burmistrzem M. Słapkiem w wycieczce grupy uczniów ze szkół Nr 1 i Nr 2 w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej na zaproszenie p. posła Krzysztofa Lipca za co bardzo mu podziękował. Odbyła się wizytacja kanoniczna Ks. Biskupa Krzysztofa Nitkiewicza w parafii Ptkanów, odbyło się spotkanie z zespołem Strefień, który będzie obchodził 40 rocznice swojego istnienia, odbyło się także spotkanie z prałatem Michałem Spocińskim w sprawie możliwości pozyskiwania funduszy europejskich na remont plebanii przy kościele. Przekazał, że na podstawie podpisanej umowy w 2007 roku o współpracy pomiędzy Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej i Forum Sekretarzy rozpoczęła się wizyta studyjna w Stanach Zjednoczonych, w której bierze udział pan Sekretarz Hubert Dziadczykowski, celem wizyty jest zapoznanie delegatów z różnymi modelami działania amerykańskich samorządów. Dodał, że zostały otworzone oferty na remont ulicy Górnej, Polnej i drogę w Wąworkowie, kwoty którymi dysponujemy są mniejsze, dlatego podjęta została uchwała o dowartościowaniu tej inwestycji, niestety do drogi w Wąworkowie trzeba dołożyć 160 tys. zł, natomiast do drogi ul. Polna i ul. Górna po 130 tys. zł. dodał, że musi wrócić do tego o czym mówi od dwóch trzech miesięcy, jedna inwestycja będzie w okręgu p. radnego Marka Rysiaka a druga u p. radnego Andrzeja Adamskiego obydwaj panowie przy propozycji dotyczącej wzrostu podatków zagłosowali przeciw mimo tego iż, przekazywał, że może wystąpić taka sytuacja, iż nie będzie środków by dołożyć do tych inwestycji natomiast szybko się okazało, że to była dobra decyzja bo dzisiaj te drogi będą wyremontowane.

W tym punkcie głos zabrali:

Pan  radny - Rafał Schab -  odniósł się do spraw inwestycji jak również o informacji z wykonania budżetu za 2022 rok, chciał przekazać, że jeśli chodzi o udziały w podatku dochodowym co roku rosną i także w tym roku ten udział w całości wzrósł o 1,5 mln. zł w stosunku do roku 2021. Dodał, że właśnie z tych środków można byłby dołożyć do tych inwestycji w Wąworkowie i w Opatowie. Dodał, że jeśli chodzi o inwestycje w Kochowie, czy zbiorników wodnych projekty te są dofinansowane w 98 % ze środków krajowych, w ostatnim czasie zostało przedstawione sprawozdanie o inwestycjach od 2015 roku, które wykazało, że zrobionych inwestycji ze środków krajowych było na kwotę 110 mln. zł. Podsumowując przekazał, że cała ta kwota trafiła do Gminy Opatów  oraz mieszkańców.

Pan Burmistrz – Grzegorz Gajewski – odpowiadając na wypowiedź p. radnego Rafała Schaba podziękował za tą informacje w sprawie pozyskiwania środków zewnętrznych, dlatego, że aktywnie zabiegamy o to dofinansowanie. Przekazał, że właśnie przed wyborami w 2018 roku dochodziły do niego takie głosy, iż Gmina nie jest aktywna jeśli chodzi o pozyskiwanie środków zewnętrznych, a oczekiwanie mieszkańców właśnie było takie by gmina była aktywna na rynku pozyskiwania środków zewnętrznych. Zwrócił się do radnego p. Rafała Schaba przekazując, iż w tym sprawozdaniu z budżetu za 2022 rok jest informacja, że ten wzrost był spowodowany nie tym że mamy więcej podatników tylko wyrównaniem 2 mln 888 tys. zł. Rząd postanowił tą kwotę przekazać samorządom. Dodał, że jeśli chodzi o remonty dróg nie mogłyby być one zrealizowane gdyby nie było wpływu z podatków. Przekazał, że jeśli chodzi rewitalizację miała odbyć się rozmowa z p. poseł Agatą Wojtyszek niestety do rozmowy nie doszło. Wszystkie dofinansowania dla gminy Opatów były omawiane z p. posłem  K. Lipcem.

Pan radny - Rafał Schab – odpowiadając przekazał, że zgadza się z Panem Burmistrzem jeśli chodzi o tą część planu dochodów w pit., natomiast jeśli chodzi o podsumowanie środków krajowych to przekazał, że jego zdaniem gmina bardzo dużo zyskała ze środków krajowych na różne inwestycje, ale środki te trafiały również do innych gmin.

Na tym dyskusję zakończono.

Ad.9.

Pani radna Beata Górecka – Przewodnicząca Rady Miejskiej - poinformowała Radę, że interpelacje
i zapytania na piśmie do Przewodniczącej Rady nie wpłynęły.

Radni nie zabierali głosu w tym punkcie obrad sesji.

Ad.10.

W wolnych wnioskach, sprawach różnych i informacjach głos zabierali:

Pan radny Andrzej Adamski –  zapytał o inwestycję remontu chodnika przy ul. L. Czarnego czy jest to inwestycja wojewódzka.

Pan Burmistrz Grzegorz Gajewski  – odpowiadając na pytanie p. radnego zaznaczył, że chodnik znajduje się przy drodze wojewódzkiej więc jak najbardziej inwestycja wojewódzka.

Pan radny Andrzej Adamski – podziękował za odpowiedź, oraz poinformował, że zwróci się o interwencję ponieważ mieszkańcy zgłaszają, że chodnik jest zaniedbany i bardzo brudny i nie jest sprzątany.

Pan Burmistrz Grzegorz Gajewski –  odpowiadając na pytanie p. radnego zaznaczył, że nie chodzi tylko o utrzymanie czystości ale, także o utrzymanie zimowe tej drogi. Jest to droga wojewódzka, ale w Zarządzie rejonu dróg wojewódzkich w Staszowie. Zaznaczył, że w roku 2022 zgłaszał ten problem i podjął starania by to zmienić niestety się nie udało. Poinformował, że w tym roku będzie zgłaszał ponownie o tym problemie.

Pan radny Rafał Schab – przekazał, informację iż chce zgłosić problem, że na drodze wśród pól ktoś wyrzucił kilka zużytych opon samochodowych. Zapytał czy PGKiM mogło by tą sprawą się zająć.

Pan Burmistrz Grzegorz Gajewski –  odpowiadając przekazał, że jak najbardziej radny może zgłosić to do  PGKIM.

Na tym zakończono dyskusję w tym punkcie.

Ad.11.

Pani radna Beata Górecka – Przewodnicząca Rady Miejskiej – przyjętą formułą zakończyła obrady LV sesji Rady Miejskiej w Opatowie.

Na tym Protokół zakończono.

  Protokołowała: ( mgr Karolina Frejlich )            

Przewodnicząca

Rady Miejskiej w Opatowie

( mgr Beata Górecka )

 

 

Pełny przebieg obrad sesji pod adresem:

https://transmisjaobrad.info/videos/11311/sesja-rady-miejskiej-w-opatowie